Коли ми користуємося банківськими сервісами, беремо кредити, відкриваємо депозитні рахунки, купуємо товари за допомогою банківських карток, переказуємо гроші – ми стаємо споживачами фінансових послуг. Однак нерідко в українців виникають проблемні питання при взаємовідносинах з банками та іншими фінустановами, адже не вистачає правових знань у цій царині.
Тому 15-19 лютого державна система безоплатної правової допомоги у співпраці з Національним банком України проводить правопросвітницький тиждень на тему «Захист прав споживачів фінансових послуг». Його мета – підвищити рівень фінансової грамотності громадян, адже багатьох проблем можна уникнути, якщо знати свої права.
На що звертати увагу, підписуючи договір з банком
Розраховуватися за покупки, поповнювати мобільний, платити за комунальні послуги – все це зручно робити з банківського рахунку. Проте, відкриваючи його та підписуючи договір з банком, варто спочатку уважно ознайомитися з умовами обслуговування:
КРОК 1. З’ясуйте плату за обслуговування рахунку
Багато банків не стягують плату за обслуговування рахунку. Проте є винятки. Тому варто звернути увагу на цей пункт у договорі.
КРОК 2. З’ясуйте комісію за зняття коштів у касі
Зазвичай, якщо ви знімаєте кошти в касі банку, який видав картку, комісія становитиме від 0% до 1,5% від виданої суми.
Якщо ви знімаєте кошти в касі іншого банку, комісія може сягати до 2,5%, додатково може бути стягнуто фіксований платіж від 3 до 15 гривень.
Якщо ви знімаєте кошти за рахунок кредитного ліміту, комісія становитиме близько 4-5%.
Потрібно зважати, що кошти у валюті зі свого валютного рахунку можна зняти лише в банку, який видав картку. Інші українські банки зможуть видати лише конвертовані в гривню кошти.
КРОК 3. З’ясуйте комісію за перекази грошей
Вартість переказу коштів зазвичай становить від 0% до 1,5%. Часто, якщо ви переказуєте кошти на рахунок у вашому ж банку, комісія менша (або її немає взагалі), ніж під час переказу на рахунок у іншому банку.
Деякі банки утримують фіксовану суму залежно від суми переказу. Як правило, це 3-5 грн.
Під час переказу за рахунок кредитних коштів комісія становить не менше 4%.
КРОК 4. Перевірте наявність кредитного ліміту
Деякі банки автоматично встановлюють кредитний ліміт на поточні рахунки клієнтів.
Коли ви перевірятимете баланс рахунку, то бачитимете загальну суму коштів з урахуванням кредитного ліміту. Так ви можете користуватися кредитними коштами, навіть не знаючи про це;
Якщо ви не потребуєте встановлення кредитного ліміту, відмовтеся від нього, коли підписуєте договір із банком.
Що робити, якщо фінустанова порушує права споживача
1. Необхідно звернутися безпосередньо до фінансової установи: зателефонувати на гарячу лінію або надіслати письмову скаргу на ім’я керівника установи.
2. Якщо питання не вдалося вирішити, споживач має право звернутися до Національного банку України через онлайн-форму на вебсайті: https://bank.gov.ua/ua/consumer-protection/citizens-appeals, листом: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. або за телефоном: 0 800 505 240.
3. Особа, яка постраждала від неправомірних дій фінансової установи, може звернутися до системи безоплатної правової допомоги. Телефон єдиного контакт-центру системи БПД: 0 800 213 103.
Телефон Чугуївського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги: (05746) 4-01-27.